Základní e-mail marketing pro každý e-shop

e-mail marketing pro e-shop

V minulém článku Jaký marketingový kanál pro e-shop připravit jako první jsme si vysvětlili, proč by žádný e-shop neměl opomíjet e-mail marketing a dnes se na něj podíváme více prakticky. Protože e-mail marketing pro e-shop neznamená poslat každý týden všem kontaktům v databázi informaci, že jsme nejlevnější na světě…

Jak jsem psal v článku Proč (ne)nakupovat databázi e-mailových adres, e-mail marketing je o tom budovat kvalitní databázi kontaktů. To znamená se velkým obloukem vyhnout těmto praktikám:

  • nakupování databází kontaktů
  • převádění kontaktů mezi různými projekty nebo e-shopy
  • dělání různých soutěží za účelem sběru kontaktů

Jak získávat kontakty

Formulář na e-shopu

Základem získávání kontaktů (e-mailových adres) je registrační formulář umístěný na všech stránkách e-shopu. Osobně doporučuji, a mám i vyzkoušeno u mnoha klientů, vyskakovací popup okno. Vím, některé lidi otravuje, ale věřte, že správně vytvořené a nastavené popup okno udělá svou službu a databáze se bude rychle plnit. O tom, jak toto okno nastavit si povíme v některém z dalších článků.

Objednávky

Dalším zdrojem, a dlužno dodat, že tím nejcennějším, jsou objednávky e-shopu. Ze zákona můžeme svým zákazníkům posílat obchodní nabídky, samozřejmě pokud se jedná o nabídku související se zbožím, které zákazník nakoupil. Tedy nemůžete mu nabízet lokomotivu, když u vás nakoupil spodní prádlo, to dá rozum…

E-mail marketingové kampaně pro e-shop

Jaké e-mailingové kampaně by tedy měl mít opravdu každý e-shop? Jsou ty automatické, které stačí nastavit jednou a ony pak pracují za nás. Tyto automatické kampaně umí každý pokročilejší e-mail marketingový nástroj, třeba ty, které jsem zmínil v zmíněném článku Jaký marketingový kanál pro e-shop připravit jako první.

Po registraci

Jakmile se návštěvník e-shopu registruje k odběru e-mailingu, měl by dostat e-mail s poděkováním za registraci. A nemělo by zůstat jen u jednoho e-mailu. Jak by měla vypadat sekvence e-mailů po registraci?

  1. Ihned po registraci – poděkování za registraci včetně třeba slevového kupónu na první nákup.
  2. 1 den po registraci – představení e-shopu, například jeho příběh
  3. 2 dny po registraci – jasně a přehledně vysvětlit, proč nakoupit právě v našem e-shopu
  4. 3 dny po registraci – nejčtenější články z blogu nebo poradny
  5. 4 dny po registraci – nejprodávanější produkty
  6. 5 dnů po registraci – upozornění, že končí platnost slevového kuponu

Po objednávce

Toto je hodně důležitá kampaň, protože pokud zákazník už nakoupil a patrně je i spokojený, je velká šance, že bude nakupovat v našem e-shopu i dál. Proto je vhodné nastavit tyto e-maily:

  1. 8 dnů po objednávce (pokud byla vyřízená/odeslaná) – poděkování za objednávku, odkazy na návody na zakoupený produkt či jiné informace a klidně slevový kupón na další nákup. 8 dnů jsem zvolil schválně, protože obvykle 10. den po objednávce zákazníkovi dojde mail z Heureky s dotazníkem spokojenosti. A pokud zákazník předtím dostal jako dárek kupón na další nákup, spíše hodnocení vyplní.
  2. 14 dnů po objednávce – dotaz na spokojenost se zbožím a případnou nabídkou doplňkových produktů (například příslušenství k zakoupenému produktu) nebo služeb (například prodloužená záruka).
  3. 2 měsíce po objednávce – připomenout se s dotazem, zda zákazník nepotřebuje jiný produkt z naší nabídky.

Další e-mailingové kampaně

Výše uvedené jsou opravdu ty nejzásadnější a neměl by je vynechat žádný e-shop. Tady uvádím další, které nejsou zas tak důležité, ale umožní nám budovat vztah se zákazníkem a udržovat povědomí o e-shopu.

  • Přání k svátku – v databázi samozřejmě kromě e-mailové adresy ukládáme i další informace jako je jméno, město a co zákazník nakoupil (to platí u těch, co nakoupili). Ale jsme schopni získat tyto informace i u těch, co zatím neobjednali, třeba pomocí šikovného dotazníku. A pokud máme jméno, můžeme vytvořit automatickou e-mailovou kampaň s přáním k svátku. Mám vyzkoušeno, že taková banalita hodně lidí potěší.
  • Výročí prvního nákupu – můžeme zákazníkovi třeba po roce připomenou, že je to rok, co u nás nakoupil a poslat mu slevový kupón na další nákup. Nemusíme čekat rok, můžete tento e-mail poslat třeba po půl roce.

Závěrem

Výše popsané automatické kampaně vytvoříme jednou, zabere nám to maximálně pár hodin práce, ale tyto kampaně pak za nás budou pracovat už na pořád. Tak proč je neudělat? Osobně neznám žádnou smysluplnou odpověď na tuto otázku a vy? 😉

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *