Úplné základy PPC pro e-shop

PPC marketing pro e-shop

V článku „Jaký marketingový kanál pro e-shop připravit jako první?“ jsem zmínil, že většina začínajících e-shopu se bezhlavě vrhne na PPC marketing (a někteří ještě i na reklamu na Facebooku). A nedivím se, je to přece jen rychlý zdroj návštěvníků. Tedy v tom smyslu, že nemusíme na nic čekat, prostě vytvoříme kampaně a hned vidíme v Google Analytics (pokud jsou správně nastaveny), jak letí počet návštěvníků našeho e-shopu nahoru. A to zaplesá srdce každého začínajícího e-shopaře.

Bohužel PPC kampaně jsou velmi nebezpečné, co se týká nákladů na tento druh marketingu pro e-shopy. Chce to mít alespoň základní znalosti o PPC marketingu, abychom za ně neutratili všechny peníze za pár dnů bez jakéhokoliv přínosu. Sám jsem si před mnoha a mnoha lety prošel začátečnickými chybami, takže vím, o čem mluvím.

Jasně, Google například při vytváření nového účtu nás tlačí do vytvoření alespoň jedné kampaně a nabízí i na první pohled smysluplná klíčová slova. Ale pokud bychom takto vytvořenou kampaň nechali aktivní, za pár dnů bude kredit pryč bez jakéhokoliv užitku. Přece jen Google, ale i Seznam, chce, abychom utráceli co nejvíc, jsou to jejich příjmy.

Ale na druhou stranu nechci od PPC marketingu zrazovat. Opravdu se jedná o efektivní nástroj na získávání zákazníků, tedy pokud jsou kampaně nastaveny správně. A proto zde uvedenu několik úplně těch nejzákladnějších pravidel, kterými je dobré se řídit. Nebudu v tomto článku zabíhat do podrobností, jak PPC kampaně nastavit, ale spíš sepíšu úplně nejzákladnější doporučení jak neutratit celý rozpočet na reklamu za první týden…

Vytváření účtů Google Ads a Sklik

  1. Pokud reklamní účty na Googlu (Ads) a Seznamu (Sklik) ještě nemáte, rozhodně si je vytvořte, není to nic složitého. Pokud to bude za vás dělat agentura nebo nějaký externista, dejte si pozor, aby zmíněné účty udělal na vás, na vaše IČO. Setkal jsem se s tím, že účty klientů vlastnil někdo jiný (obvykle agentura) a když chtěl klient od nich odejít, prostě mu účet nepředali. Klient tak ztratil už hotové kampaně a hlavně nasbíraná data.
  2. Google při vytváření účtu vás donutí vytvořit jednu kampaň, jinak nebude možné registraci účtu dokončit. Takže kampaň vytvořte, vůbec se nezdržujte jejím nastavením, přidejte do ní jedno klíčové slov, v rychlosti napište jednu reklamu a pokračujte dále. Jak budete mít účet vytvořený, hned tuto kampaň vypněte.

2. Základní nastavení účtů PPC reklamy

Ještě než se vrhnete na vytváření kampaní, je potřeba udělat následující kroky. Opět nebudu řešit, jak se to dělá, je to vcelku snadné a jde to zvládnout pomocí nápovědy v obou PPC systémech.

Nastavení Google Ads

  1. propojit s Google Analytics
  2. propojit s Google Merchant Center
  3. nastavit měření konverzí
  4. do e-shopu vložit remarketingový kód
  5. nastavit remarketingová publika (opuštěný košík, objednali, atd.)

Nastavení Seznam Sklik

  1. zapnout „Automatické tagování URL“, díky kterému pak v Google Analytics lze vyhodnocovat kampaně
  2. nastavit měření konverzí
  3. do e-shopu vložit remarketingový kód
  4. nastavit remarketingová publika (opuštěný košík, objednali, atd.)
  5. propojit se Zboží.cz
  6. do profilu na Firmy.cz vložit logo pro dynamický remarketing (bez něj kampaně dynamického remarketingu nebudou fungovat)

3. PPC kampaně pro začátek

a) Kampaně na kategorie

Rozhodně doporučuji se zaměřit na co nejpodrobnější kampaně. Například pokud prodávám elektrické nářadí, tak můžeme vytvořit kampaně jako je „úhlová bruska Bosch“ nebo ještě lépe „úhlová bruska Bosch 125 mm“. Jasně, takovéto velmi podrobné fráze nám nepřinesou závratnou návštěvnost. Ale je pravděpodobné, že na tyto fráze bude menší konkurence v PPC reklamách a tudíž bude i mnohem nižší cena za proklik než u obecný frází jako například „nářadí“.

Navíc pokud někdo hledá frázi „nářadí“, tak patrně ještě neví, co přesně chce. Ale když někdo hledá „úhlová bruska Bosch 125 mm“, ví naprosto přesně, jaký produkt chce. A pokud takový produkt na e-shop máte, je větší šance, že jej návštěvník přicházející přes takto nastavenou PPC kampaň objedná.

b) Remarketingové kampaně

Remarketingové kampaně na opuštěný košík by neměla chybět v žádném účtu. Sice potrvá nějaký čas, než se toto publikum naplní, ale pak bude fungovat už napořád.

Také je vhodné spustit dynamický remarketing. Ten cílí na návštěvníky, kteří si prohlédli některý z produktů. Těm pak na různých webových stránkách zobrazuje bannery právě s navštíveným produktem.

c) Produktové kampaně

Oba systémy, pokud je máme správně nastavené, dokáží pracovat s xml feedy, které používám pro zbožové vyhledávače. Proto je vhodné spustit i produktové kampaně, které pak naše produkty zobrazují ve výsledcích vyhledávání. Zde je ale potřeba opatrnosti. Rozhodně doporučuji do zmíněných feedů posílat jen produkty, které jsou skladem.

Závěrem

PPC marketing pro e-shopy je vcelku náročná disciplína. Proto doporučuji velkou obezřetnost. Určitě doporučuji každému provozovateli e-shopu, aby se o PPC marketing zajímal, aby se vzdělával a měl alespoň základy jejich správy. Na druhou stranu málokterý majitel e-shopu má tolik času, musí také řešit prodej a další důležité činnosti. V tom případě je lepší a rozumnější správu PPC kampaní svěřit někomu zkušenějšímu. Ale i v tomto případě je dobré se zajímat, ptát se, komunikovat.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *