Tel.: 736 528 758  |  E-mail: info@provozujemeeshop.cz

Aktuální vytíženost: 89 % Mám prostor pro nového klienta, neváhejte mě kontaktovat 😉

Jak jsem se pustil do e-shopu

spouštíme eshopPsal se rok 2005 a jako většina z nás jsem byl řádně zaměstnaný. O podnikání jsem neměl ani potuchy,  dokonce mě ani ve snu nenapadlo, že bych byl toho schopen. Přece jen ta jistota, že mi na účtu pravidelně každý měsíc „přistane“ výplata je vcelku uklidňující. I skutečnost, že chodím spát v podstatě s čistou hlavou a nijak zvlášť mě netrápí, co se v práci děje, byla více než příjemná. Na druhou stranu nejsem zrovna člověk, který má v oblibě autority, myslím ty šéfovské. Postupem času ve mně čím dál více sílil pocit, že nechci jen stereotypně chodit do zaměstnání a tupě vykonávat zadanou práci. Chtěl jsem víc, chtěl jsem něco vytvořit, něco svého, kde sám budu zodpovídat, ať už za úspěchy či neúspěchy.

Proč zrovna internetový obchod?

Nějakou dobu jsem se zajímal o vytváření webových stránek, nějaké jsem i pustil do světa. V té době jsem postupně začal objevovat i marketing, zvlášť ten internetový. A to už nebylo daleko k myšlence založit si e-shop. V té době v České republice probíhal e-shopový boom a tato možnost obživy ani mě nenechávala úplně chladným. Založit e-shop sice nebylo tak snadné jako je tomu nyní, ale rozhodnutí vytvořit si ten svůj jsem bral už jako samozřejmost. Zbývala jen maličkost, najít sortiment, kterým e-shop a nasledně i zákazníky „nakrmím“. Můj kamarád pracoval ve stavebnictví, a tak zněl celkem logicky jeho návrh zkusit prodávat stavební materiál. Bylo nám jasné, že prodej tohoto sortimentu na internetu nebude tak jednoduchý jako kdybychom nabízeli například elektroniku. Na druhou stranu díky tomu byla v tomto oboru velmi malá konkurence.

Bylo rozhodnuto – založíme e-shop se stavebním materiálem. A jak to šlo dál?

Výběr e-shopového systému

Je těžké hned na začátku udělat tak zásadní rozhodní, když vlastně o tom ještě nic nevíme. Jasně, každý z nás nějaký ten e-shop už viděl a pravděpodobně v něm i nakoupil. Ale málokdo má tušení, jaké vlastnosti a funkce vlastně pro ten svůj e-shop bude potřebovat. E-shopových systémů je nepřeberné množství. Liší se kvalitou, možnostmi rozšíření, rychlostí spuštění, cenou (zdarma…tedy spíše „zdarma“, pronájem, odkud licence). No možností je opravdu velká spousta a člověk neznalý se v nabídce lehce ztratí.

Pronájem, zdarma nebo licence?

Byl jsem na tom stejně, ztrácel jsem se. Procházel jsem weby firem, které e-shopy nabízely nebo dokázaly naprogramovat. Také jsem měl přehled o e-shopových systémech, kterou jsou na internetu k mání zdarma. První dilema, které jsem tedy musel vyřešit, byl druh e-shop. Jen pro formu, tady jsou varianty, ze kterých vybíráme asi všichni:

  1. E-shop zdarma (např. Prestashop, Magento, …) – výhodou je cena za pořízení systému, tedy zdarma. Ale tato výhoda se brzo může proměnit v nevýhodu, pokud nejsi zdatný programátor.
  2. Pronájem e-shopu (Atomer, FastShop, Shoptet, …) – oceníš rychlost spuštění e-shopu a časté aktualizace systému. Druhou stranou mince je pak unifikovaný design podobný dalším stovkám e-shopů na stejném systému a téměř nemožné dělat úpravy na míru.
  3. Odkup licence (Heureka vydala tabulku eshopových systému) – tzv.krabicové řešení, prostě si koupíš hotový systém a můžeš si jej upravovat, jak chceš…pokud to umíš nebo dokážeš zaplatit.
  4. E-shopu na míru (najmout programátora nebo firmu, která e-shop naprogramuje) – nezkušený si tuto variantu nevybere, protože je nutná velká investice ještě před spuštěním e-shopu.

E-shopový systém stažený zdarma jsem zavrhl, nemám důvěru k věcem, které jsou zdarma. Ani do pronájmu jsem nechtěl jít, protože u tohoto druhu není moc možností personalizace (vzhled, funkce navíc,…) a ještě k tomu 12 měsíců pronájmu vyjde stejně jako tvz.krabicové řešení (tedy odkup licence). A možnost si nechat naprogramovat e-shop na míru taky nepřipadala v úvahu, protože náš rozpočet do začátku nebyl nikterak závratný a rozhodně by nestačil na tuto variantu.

Ale který e-shopový systém bude nejlepší?

Takže vcelku rychle jsem se rozhodl pro odkup licence už hotového e-shopového řešení. Jedním z důvodů byl můj požadavek na přístup ke zdrojovým kódům, abych mohl sám upravovat například vzhled e-shopu.

Teď nastalo další a dovolím si říct, že i náročnější rozhodování – jaký krabicový e-shopový systém zvolit. Jak jsem psal, neměli jsme nikterak velký rozpočet a tím byl výběr značně omezen. Sepsal jsem si funkce, které jsou nutností a zadal jsem si poptávku na ePoptavka.cz. Překvapilo mě, kolik nabídek se mi sešlo. Vyřadil jsem ty, u kterých nebyla možnost si e-shop vyzkoušet (demo). Do užšího nominace se dostaly 3 e-shopové systémy. Základní funkce byly v podstatě stejné, lišily se jen drobnostmi. Konečné rozhodnutí jsem udělal na základě úrovně a rychlosti komunikace jednotlivých dodavatelů. Přiznávám, nebylo to lehké, spousta možností a absence jakýchkoliv zkušeností s provozem e-shopu mi výběr rozhodně neulehčilo. Ale bylo vybráno a mohlo se pokračovat dál.

Název, design a spuštění

Dalším krokem bylo vymýšlení názvu e-shopu a tedy i domény (když tak přemýšlím, tento krok jsme dělali možná už před nebo souběžně s výběrem e-shopového systému). Jasně, každý z nás chce mít unikátní, dobře zapamatovatelný, neotřelý, výstižný….prostě dokonalý název. Ale ne vždy se to povede. My jsme se vcelku rychle dopracovali k „StavbaOnline.cz“, který není nikterak nápaditý, ale vystihuje obsah.

StavbaOnline.cz v roce 2008
StavbaOnline.cz v roce 2008

Následovalo schvalování, ladění, připomínkování designu e-shopu. Měl jsem určitou představu, jak by e-shop měl vypadat, jaké barvy použít, jaké bude rozmístění prvků na stránce atd. Vytvořil jsem grafický návrh jednotlivých stránek e-shopu a firma dodávající systém jej nakódovala. Po cca měsící byl e-shop téměř připraven.

Během přípravy e-shopu jsem samozřejmě absolvoval jednání s dodavateli, se kterými jsme se dohodl na spolupráci. Nic už tak nebránilo postupně přidávat zboží do e-shopu a následně i konečně e-shop spustit. Hurrrááááá. Cesta od rozhodnutí e-shop provozovat až po jeho samotné spuštění trval cca 4 – 5 měsíců. Nebylo to snadné, ale co je…

Spustit e-shop do týdne?

I s odstupem několika let si nemyslím, že by se to dalo zvládnout rychleji. Ano, kdybych měl ty zkušenosti s provozováním e-shopu, které mám teď, byla by ta cesta snazší a možná bych něco udělal jinak. Ale to jsou kdyby… Dost často za mnou příjde někdo pro radu ohledně spuštění e-shopu a když se zeptám, kdy jej chce mít hotový, velmi častá odpověď je „max. do týdne“. Pousměju se a pokusím se vysvětlit, že to není možné. E-shop se spustit do týdne prostě nedá. Nedá se spustit ani za měsíc. Samozřejmě pokud se bavíme o kvalitním e-shopu s kvalitním obsahem. Ale k tomu se dostanu v některém z dalších článků.

Jaký je tvůj příběh spuštění e-shopu? Poděl se s ostatními o své zkušenosti v komentářích níže, určitě tím někomu pomůžeš 😉

Díky radám v tomto e-booku ušetříte spousty svého drahocenného času a také peněz, spustíte e-shop mnohem rychleji a začnete vydělávat dříve a také neuděláte chyby, které dělá většina začínajících e-shopařů.

Jak založit e-shop

Kdo jsem

Jmenuji se Zdeněk Hrabálek a internetovému marketingu se věnuji od roku 2006, kdy jsem začal s provozováním vlastních e-shopů. Nemám žádnou speciální školu na marketing či provoz e-shopů, ale spousty praktických zkušenosti. V roce 2006 jsem vytvořil a spustil internetové stavebniny StavbaOnline.cz. Tento e-shop jsem postupně dovedl až k ročnímu obratu 40 mil. Kč a v roce 2016 jsem jej úspěšně prodal.

Chcete ZDARMA návod „Jak psát popisy produktů v e-shopu„?
Kliknutím na tlačítko souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Chcete ZDARMA návod „Jak psát popisy produktů v e-shopu„?

Kliknutím na tlačítko souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů.