Tel.: 736 528 758  |  E-mail: info@provozujemeeshop.cz

Aktuální vytíženost: 89 % Mám prostor pro nového klienta, neváhejte mě kontaktovat 😉

Nejčastější otázky před spuštěním e-shopu

Za více jak 14 let, co se věnuji vytváření a provozování e-shopů, jsem samozřejmě dostal od svých klientů velkou spoustu otázek, ale pár z nich se neustále opakují. A pokud i vy se chystáte vrhnout do vlastního internetového obchodu, možná některá z těchto otázek napadla i vás. Tak tady jsou ty nejčastější otázky:

Je provozování e-shopu opravdu tak snadné a v podstatě bez práce?

Na tuto otázku je velmi jednoduchá odpověď – NENÍ! Provozování e-shopu snadné není a bez práce, stejně jako u většiny druhů podnikání, to také nejde. Tedy pokud máme na mysli úspěšný, vydělávající e-shop.

Česko je do počtu e-shopů velmocí a prosadit se v této velké konkurenci není snadné. A jsou 3 možnosti, jak se s novým e-shopem prosadit:

  1. Prodávat sortiment, který nikdo jiný nemá. A samozřejmě o který mají zákazníci zájem. Ale něco podobného najít je v dnešní době skoro nemožné. Přece jen na internetu už můžeme koupit opravdu cokoliv, takže najít něco, co tu ještě není, není jednoduché.
  2. Být prostě nejlevnější. Ale tuto možnost nedoporučuji, protože při honbě za nejnižší cenou se vždy spustí mezi konkurenty cenová válka. Ta pak vede k tomu, že prodejci prodávají své zboží třeba jen s 1% ziskem, což se většině z nich nevyplatí. Zažil jsem to, tak vím, o čem mluvím.
  3. Mít kvalitní e-shop se vším, co k tomu patří. Přehlednou prezentaci produktů, smysluplné popisy, maximální péči o zákazníka atd. Tímto způsobem můžeme vybudovat dlouhodobě úspěšný e-shop, do kterého se zákazníci budou rádi vracet. Ale to nevznikne samo a je k tomu spousta času, práce, trpělivosti…jako u všeho, kde chceme něčeho dosáhnout. Nic nám nespadne do klína jen tak (většinou).

Když jsme provozoval e-shop StavbaOnline.cz, jsem se snažil právě o tu třetí možnost. Rozhodně jsme nepatřili mezi nejlevnější a postupem času vznikalo stále více konkurenční internetových stavebnin, které nabízely stejný sortiment, ale o dost levněji.

My jsme drželi ceny, měli slušnou marži a mohli si dovolit investovat do reklamy, do zákaznické podpory, do zaměstnanců atd. Zákazníci věděli, že u nás najdou kvalitní služby, vstřícný přístup a byli ochotni si za tento „nadstandard“ zaplatit. Díky tomuto přístupu se nám podařilo dostat měsíční tržby e-shopu StavbaOnline.cz dostat na 4 mil. Kč.

Prostě když něčemu věnujete svůj čas a maximum snahy, je velká šance, že uspějete. A to platí i u provozování e-shopu. Osobně jsem nestudoval žádnou školu, kde by učili, jak provozovat e-shop. Nestudoval jsem ani marketing. Prostě jsem mému prvnímu e-shopu StavbaOnline.cz věnoval opravdu hodně času, učil jsem se, zkoumal, jak co zlepšit a díky tomu jej dotáhl do vcelku zajímavých čísel. A když jsem to dokázal já, dokáže to opravdu každý 😉

Jde vytvořit e-shop do týdne?

Ano, jde. Dokonce se dá spustit e-shop za jeden den, ale to by byl opravdu hardcore 🙂 Například na e-shopovém systému Shoptet, který využívám v podstatě pro všechny klienty i své e-shopy, dokážeme připravit e-shop za pár dnů. A nemalé množství klientů obvykle přijde s požadavkem, že na e-shop spěchají a chtějí jej mít do pár dnů. Jak jsem psal, je to možné, ale…

Snad ještě nikdy jsem nespustil klientům e-shop do týdne. A ne mou chybou 🙂 Ono vytvoření loga, vyladění designu, vytvoření správné struktury kategorií a vložení produktů včetně smysluplných popisků, obrázků, parametrů atd. zabere nějaký ten čas. A rozhodně doporučuji si dát na oné prezentaci produktů záležet, vyplatí se to. Například popisy produktů jsou hodně důležité. Proto jsem sepsal jednoduchý návod „Jak psát popisy produktů“, který můžete mít za 290 Kč nebo jej získat zcela zdarma zde 😉

Jde spustit e-shop zdarma?

Ano, jde. Ale opět to má své „ale“. Existují e-shopové systémy, které můžete používat zdarma, například WooCommerce (doplněk WordPressu), PrestaShop, Magento a další. Osobně jsem je zkoušel s tím, že třeba je využiju pro některý ze svých e-shopů…a nikdy žádný takový nespustil. Proč?

I když mám nějaké zkušenosti s tvorbou webů včetně základů programování, tak se mi nepovedlo nastavit e-shop tak, aby mohl správně fungovat v českém prostředí. Například nastavení českých spedičních služeb, platebních metod, napojení na české zbožové vyhledávače a další se mi prostě nepovedly rozběhnout. Musel jsem si najímat zkušenější programátory, kteří s daným systémem měli zkušenosti a dovedli tyto problémy vyřešit. A to už samozřejmě stálo nějaké peníze (a ne málo).

Dalším problémem byly aktualizace systému, které občas rozhodily funkčnost e-shopu a opět nebylo snadné (a levné) dát vše do pořádku. Takže do e-shopu zdarma bych se nepouštěl, pokud nemáte zkušenosti s nějakým z těchto systémů. Proto nejradši používám Shoptet, kde se o systém nemusím starat, vždy je vše aktuální a funkční (popisuji to v článku „Na čem spustit e-shop„).

Jde začít provozovat e-shop bez investic do marketingu?

Ano, jde. Samozřejmě to není ideální, ale možná bych to doporučil každému začínajícímu provozovateli e-shopu. Z mých zkušeností vím, že hodně začátečníků dá peníze do PPC reklamy (Google Ads a Seznam Sklik) nebo do reklamy na Facebooku a jelikož neví, jak správně tyto reklamy nastavit, peníze rychle zmizí a nic z toho není. Tento scénář se děje u 90 % nových e-shopů.

Jsou dvě možnosti, vlastně tři, jak se k marketingu nového e-shopu postavit.

  1. Najmout si zkušeného profesionála (nebo agenturu), který navrhne vhodný marketing a jednotlivé kampaně, následně je udělá a bude spravovat. Ale jako ve všech oborech se může stát, že narazíme na někoho, kdo sice nastaví kampaně, ale špatně a utratí spousty peněz. A klientovi namluví, že kampaně jsou úspěšné, protože dovedly spousty návštěvníků. Ale to většinou není správně. Na toto téma jsem napsal zepár článků (Jaký marketingový kanál pro e-shop připravit jako první?, Úplné základy PPC pro e-shop a Základní e-mail marketing pro každý e-shop.
  2. Začít se učit, jak správně dělat jak PPC kampaně, tak e-mail marketing, marketing na sociálních sítích atd. Ale toto zabere hodně hodně času a rozhodně to není snadné. Zejména PPC kampaně jsou hodně náročné na pochopení a vlastně je potřeba se pořád učit.
  3. Nebo začít propagovat svůj e-shop svými silami, které jsou dostupné a až tyto možnosti vyčerpáme, můžeme se vrhnout na bod 1 nebo 2. A co mám na mysli tímto svépomocným marketingem? Většina z nás má profil na Facebooku, tak stačí zde odkaz na nový e-shop sdílet a požádat přátele, aby jej sdíleli dál. Nebo si najít na Facebook skupiny, kde se pohybuje vaše cílovka a opět zde sdílet odkaz na váš e-shop. A takových možností najdeme samozřejmě víc, nejen na Facebooku.

Takže je možná rozjet nový e-shop bez investic do marketingu, ale je to náročnější a zdlouhavější cesta. Ale to rozhodně nemusí znamenat, že je to špatná cesta.

Další otázky?

Postupně sem budu přidávat další časté otázky a odpovědi na ně. Pokud máte nějakou otázku, neváhejte ji napsat níže do komentářů nebo mi ji poslat na e-mail info@provozujemeeshop.cz, rád na ni odpovím 😉

Díky radám v tomto e-booku ušetříte spousty svého drahocenného času a také peněz, spustíte e-shop mnohem rychleji a začnete vydělávat dříve a také neuděláte chyby, které dělá většina začínajících e-shopařů.

Jak založit e-shop

Kdo jsem

Jmenuji se Zdeněk Hrabálek a internetovému marketingu se věnuji od roku 2006, kdy jsem začal s provozováním vlastních e-shopů. Nemám žádnou speciální školu na marketing či provoz e-shopů, ale spousty praktických zkušenosti. V roce 2006 jsem vytvořil a spustil internetové stavebniny StavbaOnline.cz. Tento e-shop jsem postupně dovedl až k ročnímu obratu 40 mil. Kč a v roce 2016 jsem jej úspěšně prodal.

Chcete ZDARMA návod „Jak psát popisy produktů v e-shopu„?
Kliknutím na tlačítko souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů.

Jeden komentář: “Nejčastější otázky před spuštěním e-shopu”

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Chcete ZDARMA návod „Jak psát popisy produktů v e-shopu„?

Kliknutím na tlačítko souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů.