Tel.: 736 528 758  |  E-mail: info@provozujemeeshop.cz

Aktuální vytíženost: 89 % Mám prostor pro nového klienta, neváhejte mě kontaktovat 😉

Nejčastější chyby při zakládání e-shopu

Stejně jako u všech lidských činností, tak i u zakládání a provozování e-shopu se velmi často opakují ty stejné chyby. Celkem často dělám analýzy nově spuštěných nebo krátce fungujících internetových obchodů, takže to vidím přímo v praxi. Proto ty nejčastější a největší chyby v tomto článku sepíšu a třeba někomu z vás ušetřím spousty času a peněz. A pokud některou z popsaných chyb jste u svého e-shopu udělali i vy, tak si z toho nedělejte. Taky jsem si tímto procesem prošel a tyto chyby udělal taky 🙂

Tento článek, stejně jako v podstatě všechny na blogu ProvozujemeEshop.cz, jsou určeny malý e-shopům, které nemají statisíce korun do jeho rozjezdu. Firmám s možností větších investic do svého internetového obchodu doporučím si najmout odborníka nebo odborníky, kteří tyto práce udělají za ně a patrně i správně hned na poprvé. Ale nyní už pojďme na zmíněné chyby.

1. Piplání se s designem e-shopu

Chápu, každý chce mít svůj e-shop vyladěný, krásný, zajímavý, unikátní. A určitě to schvaluji. Ale na druhou stranu málokdo se začínajících e-shopařů je schopen navrhnout vzhled…myslím smysluplný, přehledný a uživatelsky přívětivý.

Je mnohem lepší, nebo spíš efektivnější, co nejdříve spustit e-shop klidně na nějaké základní šabloně, do které přidáme jen naše logo. A proč? Hned z několika důvodů:

  1. Návštěvníky e-shopu nezajímá, jestli pozadí webu je zelinkavé nebo světle zelené (jsem chlap, takže ani netuším, jaký je mezi těmito barvami rozdíl :)). Návštěvník chce nakoupit, takže jej zajímá, jestli je e-shop přehledný, působí důvěryhodně, za kolik produkt koupí a za jak dlouho jej bude mít doma.
  2. Mám vyzkoušeno, že čím dřív internetový obchod pustíme, tím dřív budeme mít zpětnou vazbu od návštěvníků nebo zákazníků a budeme tak schopni náš byznys posouvat dál.
  3. Většina e-shopových systémů má své šablony udělané odborníky, kteří věděli, proč šablonu právě takto nastavili. A upřímně, tito odborníci mají mnohem větší zkušenosti než začínající provozovatel e-shopu.
  4. I když máme jasnou představu, jak by měl design vypadat, tak většinou je na základě jen a jen našeho vkusu, ale ne vkusu návštěvníků. Hlavní je, aby se návštěvník v e-shopu orientoval a ne, aby hledal ve vašem úžasném, ale dosti nepřehledném designu, tlačítko „Do košíku“.
  5. Snaha o co „nejkrášnější, nejunikátnější“ vzhled nám zabere hodně hodně času a tím i posune spuštění e-shopu do nedohledna. A tento dlouhý čas bychom už dávno mohli prodávat, ale my už několikátý měsíc ladíme design…

U e-shopu je na prvním místě přehlednost a použitelnost, samotný vzhled není zásadní. Pokud zákazník bude s objednávkou na e-shopu spokojený, bude se vracet i přesto, že nebude mít unikátní design. Bohužel hodně začínajících provozovatelů e-shopů lpí na své představě vzhledu, který ve většině případů z pohledu použitelnosti nestojí za nic. Což je chyba. Například Shoptet má své šablony opravdu kvalitní a vůbec bych se nestyděl…a vlastně se ani nestydím je používat pro své e-shopy. Psal jsem o tom i v článku „Na čem spustit e-shop aneb recenze Shoptetu„. Některé jen drobně upravím a jede se. A až e-shop funguje a vydělává, pak můžeme řešit design třeba přes zkušeného grafika.

2. Nepromyšlená struktura produktových kategorií

Dost často vidím, že má e-shop spousty kategorií, ve kterých se jako návštěvník nedokážu zorientovat. A co víc, tyto kategorie mají názvy, které z pohledu dohledatelnosti ve vyhledávačích (Google, Seznam, atd.) také nedávají vůbec žádný smysl. Například z názvu kategorie „Dámské“ asi Google nebude úplně nadšený.

Na co si dát pozor při tvoje struktury kategorií?

  1. Podívat se na kategorie očima návštěvníka, neboli možného zákazníka. Budou pro něj názvy kategorií srozumitelné? Nebude kategorií příliš mnoho a budou tak nepřehledné?
  2. Je potřeba zároveň i myslet právě na zmíněné vyhledávače. Jak jsem uvedl, název kategorie „Dámské“ patrně nikdo na Googlu nebo Seznamu nehledá. Ale „Dámské košile“ už patrně ano.
  3. Prodáváme dámské košile s krátký a dlouhým rukávem a máme je v jedné kategorii? Velká škoda. Ideální je kategorie „Dámské košile“ rozdělit na podkategorie „Dámské košile s dlouhým rukávem“ a „Dámské košile s krátkým rukávem“. Návštěvník bude nadšený, že nemusí procházet celou kategorie dámských košil, když chce jen ty s dlouhým rukávem. A nadšené budou i vyhledávače, nebo spíš samotný provozovatel e-shopu, protože na frázi „dámské košile s dlouhým rukávem“ bude mít větší šanci se zobrazit výše ve výsledcích vyhledávání.

3. Nekvalitní nebo okopírované popisy produktů

Opět jedna z největších chyb. A právě popisy produktů jsou jedním z nejpodstatnějším prvkem úspěšného e-shopu. Na toto téma jsem sepsal návod „Jak psát popisy produktů„, který si nyní můžete tady zdarma stáhnout nebo koupit za 290 Kč.

4. Úmyslné neuvádění kontaktů na provozovatele e-shopu

Hodně provozovatelů e-shopů má strach, že jim zákazníci nedej bože budou volat a otravovat svými dotazy. A z tohoto důvodu neuvádějí žádný kontakt. Ale takovýto obchod pak nepůsobí moc důvěryhodně a zcela jistě tak přichází o hodně objednávek. Brzy připravím článek, který bude na toto téma, tak sledujte náš blog nebo třeba profil na Facebooku 😉

5. Nepřehledné nebo vůbec žádné informace o dopravě a platbě

Většinu zákazníků zajímá nejen cena produktu samotného, ale také to, kolik bude stát doprava a jak bude moci objednávku zaplatit. V dnešní době je třeba ve většině segmentů nutností mít možnost platby kartou online. A stránka, která tyto informace obsahuje je proto dost zásadní a odkaz na nic by měl být ideálně v hlavičce webu. Ale mnoho e-shopů takovou stránku vůbec nemá. A co velmi často udělá návštěvník, když tyto informace nenajde? Ano, správně, odejde. A to asi nechce žádný majitel e-shopu. Naopak, pokud umožníme návštěvníkovi se k těmto informacím snadno a rychle dostat, získáme si u něj více důvěry a přiblížíme se ke změně jeho stavu z „návštěvník“ v „náš zákazník“. A to chceme 🙂

6. Upnutí se na Facebook jako jediný marketingový kanál

S tímto jsem se setkal opravdu velmi často. Facebook dříve (před pár lety) býval nebo mohl být slušným zdrojem objednávek. Ale to už dávno nepletí. Přece jen v současné době lidé svůj čas na sociálních sítích dělí i mezi jiné platformy jako je Instagram nebo teď hodně populární TikTok a další. Navíc na Facebook se lidé chodit bavit, ne nakupovat. Takže spoléhat se jen na něj není úplně rozumné. Ale to jsem popisoval v článku „Jaký marketingový kanál pro e-shop připravit jako první?„.

Jasně, pokud jsou naší cílovou hlavně ženy na mateřské, tak Facebook nebude úplně k zahození. Ale například stavebniny nebo prodejci nářadí by napřed měli rozjet jiné marketingové kanály a Facebook mít jako komunikační kanál se svými fanoušky.

Neopakujte chyby

Jak jsem psal, tyto chyby jsou viděl hodně často u svých nastávajících klientů nebo těch, kteří chtěli s rozjezdem e-shop pomoci. A některé z těchto chyb jsem udělal v začátcích udělal taky. Tak si ušetřete spousty času a peněz a tyto chyby neopakujte, vyplatí se vám to, věřte mi 😉

Díky radám v tomto e-booku ušetříte spousty svého drahocenného času a také peněz, spustíte e-shop mnohem rychleji a začnete vydělávat dříve a také neuděláte chyby, které dělá většina začínajících e-shopařů.

Jak založit e-shop

Kdo jsem

Jmenuji se Zdeněk Hrabálek a internetovému marketingu se věnuji od roku 2006, kdy jsem začal s provozováním vlastních e-shopů. Nemám žádnou speciální školu na marketing či provoz e-shopů, ale spousty praktických zkušenosti. V roce 2006 jsem vytvořil a spustil internetové stavebniny StavbaOnline.cz. Tento e-shop jsem postupně dovedl až k ročnímu obratu 40 mil. Kč a v roce 2016 jsem jej úspěšně prodal.

Chcete ZDARMA návod „Jak psát popisy produktů v e-shopu„?
Kliknutím na tlačítko souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Chcete ZDARMA návod „Jak psát popisy produktů v e-shopu„?

Kliknutím na tlačítko souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů.