Tel.: 736 528 758  |  E-mail: info@provozujemeeshop.cz

Aktuální vytíženost: 89 % Mám prostor pro nového klienta, neváhejte mě kontaktovat 😉

Ještě než se pustíš do provozování e-shopu

Chceš se pustit do provozování e-shopu? Opravdu? Pak vítej mezi další desítky tisíc podobně smýšlejících lidí. Je obecně známo, že Česká republika je e-shopová velmoc, tedy co se počtu e-shopů na počet obyvatel týká (v ČR je přes 37 tisíc internetových obchodů a denně vznikají další). Vcelku to chápu, přece jen založit si e-shop je v dnešní době již opravdu velice snadné. Vždyť banner nebo inzerát slibující spuštění e-shopu do 24 hodin viděl na internetu snad každý z nás. Ano, je to velmi lákavá nabídka a ruku na srdce, kdo by nechtěl za pouhý jeden den začít vydělávat miliony a to téměř bez práce… Ale pozor, rozhodně to není záruka snadno vydělaných peněz a už vůbec ne bez práce.

Bez práce nejsou koláče…ani ty e-shopové

provozování eshopu je dřinaZaložit a provozovat e-shop opravdu není taková legrace, jak by se mohlo zdát. Připrav se, že budeš muset … chvíle napětí … pracovat. Ano, pracovat! A to myslím tvrdě pracovat. Pokud si představuješ, že spustíš e-shop a budeš se mu věnovat nanejvýš půlhodinu denně, tak na to rychle zapomeň. Dovolím si e-shop přirovnat k poli, kde taky nemůžeš očekávat, že hned po zasetí budeš sklízet kvalitní úrodu. Bez tvrdé každodenní práce to prostě nepůjde. A stejné platí u provozu e-shopu. I kdyby jsi měl e-shop napojený na dodavatele (dropshipping) a produkty se ti automaticky importovaly, tak stejně budeš muset:

  1. Vyřizovat objednávky

    Představ si, že ne každý zákazník jen objedná a bude čekat, až mu zboží pošleš. Před i v průběhu vyřizování objednávky budou volat, psát, ptát se… A věř, že to zabere nějaký čas. Ale záleží to zejména na:

    • Na sortimentu – nejspíš nebude tolik dotazů, pokud budeš nabízet například sirky nebo párátka (levné zboží, jasné využití, nekomplikovaný výběr atd.). V případě námi nábízeného sortimentu (StavbaOnline.cz) je těch dotazů opravdu hodně (pomoc s výběrem, vysvětlení možností dodání a podobně).
    • Na cílovce – mladší generace jsou zvyklé nakupovat na internetu velmi často, a proto s nimi bude méně práce narozdíl od důchodců, kteří s internetem jaksi nevyrůstali. Další ideální cílovkou jsou lidé z větších měst, kteří jsou zvyklí na modernější způsob života a například platba online kartou jim nedělá žádný problém.

    Komunikaci se zákazníkem (i s tím budoucím) doporučuji rozhodně nepodceňovat. Právě její kvalita a rychlost velmi ovlivňuje spokojenost zákazníků. A spokojenost zákazníků zase ovlivňuje:

    • zda se zákazník vrátí a znovu objedná (náklady na vracejícího zákazníka jsou daleko menší než na získání nového)
    • doporučení – nejlepší reklama je doporučení od někoho známého, takže pokud bude zákazník spokojený, doporučí tě dál a hle, máš další potencionální zákazníky
    • hodnocení na Heureka.cz a Zbozi.cz – nakupující se řídí recenzemi jiných zákazníků
  2. Psát popisky produktů a kategorií

    Ne, nechat tam popisy zkopírované od dodavatele tam rozhodně nechat nemůžeš – k tomu se dostanu v jednom z dalších článků. Ale ve zkratce, kdybys měl kamenný obchod, zákazníka můžeš ovlivnit za a) barvitým vysvětlením, že právě tvůj produkt je pro něj ten nejlepší a za b) názornou ukázkou, co vybraný produkt vlastně umí. Ale u eshopu máš k dispozici právě jen to vysvětlení, neboli popis produktu. Proto je hodně důležité si s popisy produktů opravdu vyhrát. …a nebo si najmout copywritera.

  3. Vylepšovat uživatelské prostředí e-shopu

    Nenutťe uživatele přemýšletNepočítej s tím, že nahraješ nebo použiješ základní šablonu e-shopu a necháš ji takto bez úprav 10 let… Víš určitě z vlastní zkušenosti, že na e-shopu, který je nepřehledný, prostě nenakoupíš. Nebo aspoň takto to má většina lidí. Je to běh na dlouhou trať. Náš shop StavbaOnline.cz vlastně upravujeme neustále, někdy to je nová funkce, jindy malá změna barvy pozadí některého tlačítka. Na trhu je už delší čas skvělá kniha o použitelnosti internetových stránek (a e-shopů) „Nenuťte uživatele přemýšlet“, kterou můžeš koupit zde. Doporučuji ji, mně osobně moc pomohla.

  4. Budovat obsah (články, návody, rady, tipy,…)

    Obsah vždy byl, je a bude velmi důležitý. V současné době (a určitě tomu tak bude i do budoucna) je obsah opravdu velmi důležitý. Dokonce se říká „Obsah je král“. Mají ho rádi nejen návštěvníci, ale i vyhledávače. A kvalitní obsah je známkou, že nabízenému sortimentu opravdu rozumíš. A lidé raději nakupují u odborníků. Navíc jsou články výborným zdrojem klíčových slov a cestou ke zvýšení návštěvnosti.

  5. Učit se

    Hooooodně důležitý bod. I kdyby tvůj rozpočet na spuštění a následný provoz e-shopu byl slušně vypasený, stejně se ti budou hodit znalosti ohledně PPC, e-mail marketingu, sociálních sítí a dalších. Ale nějak tuším, že tvůj rozpočet takový nejspíš není, tak tento bod platí dvojnásob. Ne, trojnásob! E-shopy provozuji už vcelku slušnou řádku let, a přesto, nebo možná právě proto mi zdokonalování mých znalostí zabere hodně času. Jen různých článků a návodů, které si chci přečíst a o kterých si myslím, že mě posunou zase o něco dál, mi denně v Pocketu (aplikace, kam si ukládám články k pozdějšímu přečtení) přibyde hned několik. Teď mě napadá, že bych zde na blogu mohl zveřejňovat odkazy na tyto články, určitě se budou hodit i někomu dalšímu. Takže zmíněné články najdeš na stránce „Zajímavé zdroje pro e-shopaře„.

  6. Odpočívat

    …relaxovat, sportovat, spát, zahradničit, pěstovat orchideje, prostě cokoliv, co ti vyčistí hlavu (tedy snad kromě alkoholu, ten sice hlavu vyčistí, ale ta pak není moc použitelná). Nezdá se, ale relaxace je velmi důležitou součástí života každého podnikatele, tedy i provozovatele e-shopu. Určitě víš, že únava může … tedy ovlivňuje výkonnost (myslím výkonnost e-shopu, ale vlastně jakoukoliv). Nejde dřít na maximum nonstop, hlava si taky musí občas odpočinout. Každému pomáhá něco jiného. U mě je to například sport, u kterého si hlavu vyčistím dokonale a můžu zase fungovat naplno dál.

Možná si to pořád neuvědomuješ, ale věř mi, že mít e-shop, tedy fungující a vzkvétající (a samozřejmě vydělávající) e-shop, je opravdu velká dřina a nedá se dělat jen tak mimochodem. Chápu, že spousta lidí si založí a provozuje e-shop při zaměstnaní. Je to rozumné, přece jen málo kdo z nás má věšteckou kouli a ví, že právě on se svým internetových obchodem uspěje. Ale je potřeba počítat s tím, že pár minut denně opravdu stačit nebude.

Nechtěl jsem tímto článkem někoho děsit a odrazovat od myšlenky založit si e-shop. Sám jsem si na vlastní kůži vyzkoušel, že jde vybudovat dobře fungující e-shop bez valných počátečních znalostí a zkušeností. Ale jsem si jistý, že bez nadšení pro tuto práci by se to určitě nepodařilo.

Díky radám v tomto e-booku ušetříte spousty svého drahocenného času a také peněz, spustíte e-shop mnohem rychleji a začnete vydělávat dříve a také neuděláte chyby, které dělá většina začínajících e-shopařů.

Jak založit e-shop

Kdo jsem

Jmenuji se Zdeněk Hrabálek a internetovému marketingu se věnuji od roku 2006, kdy jsem začal s provozováním vlastních e-shopů. Nemám žádnou speciální školu na marketing či provoz e-shopů, ale spousty praktických zkušenosti. V roce 2006 jsem vytvořil a spustil internetové stavebniny StavbaOnline.cz. Tento e-shop jsem postupně dovedl až k ročnímu obratu 40 mil. Kč a v roce 2016 jsem jej úspěšně prodal.

Chcete ZDARMA návod „Jak psát popisy produktů v e-shopu„?
Kliknutím na tlačítko souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů.

Jeden komentář: “Ještě než se pustíš do provozování e-shopu”

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Chcete ZDARMA návod „Jak psát popisy produktů v e-shopu„?

Kliknutím na tlačítko souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů.