Tel.: 736 528 758  |  E-mail: info@provozujemeeshop.cz

Aktuální vytíženost: 89 % Mám prostor pro nového klienta, neváhejte mě kontaktovat 😉

Jak by měla vypadat e-mailingová kampaň

V článku Jaký marketingový kanál pro e-shop připravit jako první jste si mohli přečíst, proč doporučuji jako první marketingový kanál po spuštění e-shopu nastavit e-mail marketing a v dalším článku pak můžete najít Základní e-mail marketing pro každý e-shop. Ale jak by taková běžná mailingová kampaň měla vypadat a co by měla obsahovat? Tak na to se podíváme v dnešním článku.

Jak jsem už několikrát zmiňoval, v podstatě všechny alespoň trošku propracované e-shopové systémy mají v sobě integrovaný nástroj na hromadné rozesílání zpravodajů neboli nástroj na e-mail marketing. Ale také jsem vždy doporučoval a stále doporučuji využívat externí aplikaci specializovanou na tuto činnost.

A proč externí aplikace a e-mail marketing?

  1. propracované funkce nejen pro rozesílání mailingů
  2. snadná segmentace kontaktů, např. podle toho jestli nakoupili, jakou stránku na e-shopu navštívili atd.
  3. následná analýzu výsledků rozesílky

Osobně využívám:

  • Mailchimp – jeden z nejrozšířenějších nástrojů pro e-mail marketing, který je sice v angličtině, ale jde v podstatě využívat i se základní znalostí angličtiny. Výhodou Mailchimpu je jeho free verze pro všechny, kteří nemají v databázi více jak 2.000 kontaktů. Dlouhá léta jsem je využíval pro své e-shopy, ale i pro ty klientské.
  • Mail-Komplet – výborná česká aplikace, která umí vše, co od ní očekáváme a navíc mají skvělou zákaznickou podporu.
  • Ecomail – opět český nástroj funkčně hodně podobný jako aby výše zmíněné. Momentálně využívám pro jednoho klienta.
  • a mnoho dalších aplikací, českých i zahraničních

Na co si dát pozor při tvorbě e-mailingové kampaně?

1. Předmět e-mailu

Na předmětu záleží opravdu hodně. Právě předmět je tím prvním, co uvidí kontakty, na které jsme mailing rozeslali. A jen pokud je předmět zaujme, pak nejspíš mail otevřou a snad i z něj prokliknou na náš e-shop. Předmět by měl:

  • mít ideálně do 6 slov (cca 75 znaků), aby byl celý vidět i na menších obrazovkách (např. na mobilu)
  • mluvit přímo k zákazníkovi – např.: Využijte…
  • obsahovat výzvu – např.: Nakupte…
  • doplněnou o časové omezení – např.: Využijte akční ceny, ale už jen dnes…
  • může využít i otázku – např.: Jak můžete ušetřit za…?
  • využít číslovku – např.: 4 snadné tipy…

2. Obsah e-mailu

Velké e-shopy jako Alza, Mall atd. většinou posílají celoobrázkové e-mailové zpravodaje. Ano, vizuálně to vypadá moc hezky, sladěně… Ale pro malé e-shopy je nedoporučuji. Je lepší i pro vyšší doručitelnost, když mailing obsahuje více textu než obrázků. Některé nástroje dokonce umí vyhodnotit námi připravený mailový zpravodaj a upozornit nás na nižší poměr textu k obrázků.

Osobně využívám tuto skladbu samotného obsahu mailu:

  1. Preheader – může se zobrazit v některých e-mailových klientech, například na Seznam.cz nebo v Gmailu. A proto je vhodné jej nevynechat.
  2. Logo e-shopu – je důležité, aby si uživatel vizuálně mohl spojit e-mailing s vaším e-shopem.
  3. Hlavní nadpis – ve kterém znovu jasně a stručně popíšeme, o čem mailing je.
  4. Popis – odstavec, ve kterém se rozepíšeme o sdělení, které chceme příjemcům předat. Je vhodné tento text psát tak, jako když mluvíme k zákazníkovi, např.: „Využijte tuto akci na nejprodávanější nářadí značky Bosch, díky které tak nyní můžete ušetřit až 30 % z našich cen…“
  5. Produkty – ideálně je přidat i několik produktů, kterých se akce týká. Počet produktů může být 6-12.
  6. Výzva k akci nebo tlačítko vedoucí na e-shop – tento prvek MUSÍ být v každém e-mailingu. Po kliknutí na něj se zákazník dostane do e-shopu, nejlépe na stránku dané akce.
  7. Recenze uživatelů – pro zvýšení důvěry v e-shop je vhodné doplnit i hodnocení e-shopu, například těch, které má e-shop na Heurece.
  8. Závěrečný text, ve které nabídneme pomoc s výběrem vhodného produktu a můžeme přidat i odkaz na snadné odhlášení z e-mailingu. Hodně e-shopů dělá tu chybu, že odhlašovací odkaz vynechává nebo jej má jen v patičce e-mailu miniaturním písmem. V takovém případě pak zákazník spíše klikne na tlačítko „SPAM“ ve svém mailovém klientu. Závěrečný text by tedy mohl vypadat: „Pokud potřebujete pomoci s výběrem nářadí, neváhejte se na nás obrátit, rádi Vám pomůžeme. A pokud již nechcete dostávat naše zpravodaje, ve kterých Vám přinášíme informace o akcích, slevách a praktických článcích , jednoduše se odhlašte zde.“
  9. Podpis – jako každý běžný e-mail, který posíláme, by měl i e-mailingový zpravodaj mít podpis. Je vhodné v něm uvést jméno prodejce, název e-shopu (s proklikem), případně telefon a odkazy na sociální sítě (Facebook, atd.).

UTM parametry pro snazší měření výkonu e-mailingu

Bez možnosti měřit účinnost rozesílaných e-mailingových kampaní bychom se nemohli posouvat a zlepšovat jejich výkon. Většina z e-mail marketingových nástrojů dokáže automaticky ke všem odkazům v mailingu přidat UTM parametry, díky kterým pak můžeme v Google Analytics analyzovat výsledky každé jednotlivé kampaně zvlášť nebo celého e-mail marketingu.

Jak by měly UTM parametry mailingu vypadat?

Samotné utm parametry by mohly být:  utm_source=email&utm_medium=mailing&utm_campaign=20-09-01-vyprodej, kde:

  • utm_source – zdroj kampaně, v našem případě je to e-mail. Pro všechny mailingy používejte stejné označení.
  • utm_medium – médium kampaně, používám označení „mailing“, ale zvolit si můžete cokoliv, třeba „zpravodaj“
  • utm_campaign – označení kampaně, tedy pokud je to výprodej, dávám napřed datum rozesílky („20-09-10“) a za to označení mailingu.

Tento řetězec systém na posílání mailingu přidá na konec každého odkazu, který v mailu je. Pokud to váš systém neumí, je potřeba jej přidat ke každému odkazu ručně.

Testujte, testujte, testujte

Výše jsme si popsali běžnou šablonu pro e-mail marketing a to, co by měla určitě obsahovat. Samozřejmě může obsahovat další prvky, jako je banner, slevový kupón, výpis článků z blogu atd. Fantazii se meze nekladou. A hlavně, testujte, zkoušejte různé podoby šablony, různé rozvržení, počet produktů a snažte se je přizpůsobit své cílovce. Vhodné je také testovat časy rozesílky, pro jeden e-shop je lepší poslat mailing v neděli večer, pro jiný to může být ve středu ráno. Prostě zkoušejte, co bude fungovat u vás. Ale hlavně s mailingem začnete, opravdu se vám to vyplatí 😉

Přílohy

A pokud potřebujete poradit nebo pomoct s e-mail marketingem, napište nám pomocí formuláře zde.

Díky radám v tomto e-booku ušetříte spousty svého drahocenného času a také peněz, spustíte e-shop mnohem rychleji a začnete vydělávat dříve a také neuděláte chyby, které dělá většina začínajících e-shopařů.

Jak založit e-shop

Kdo jsem

Jmenuji se Zdeněk Hrabálek a internetovému marketingu se věnuji od roku 2006, kdy jsem začal s provozováním vlastních e-shopů. Nemám žádnou speciální školu na marketing či provoz e-shopů, ale spousty praktických zkušenosti. V roce 2006 jsem vytvořil a spustil internetové stavebniny StavbaOnline.cz. Tento e-shop jsem postupně dovedl až k ročnímu obratu 40 mil. Kč a v roce 2016 jsem jej úspěšně prodal.

Chcete ZDARMA návod „Jak psát popisy produktů v e-shopu„?
Kliknutím na tlačítko souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Chcete ZDARMA návod „Jak psát popisy produktů v e-shopu„?

Kliknutím na tlačítko souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů.